FANDOM

Дзеркало Яцерес (англ. Mirror of Erised) - магічне дзеркало, яке випадково знайшов Гаррі Поттер в одному з порожніх класів Гогвортсу, гуляючи вночі по школі в мантії-невидимці, отриманої ним від Альбуса Дамблдора на Різдво. Дзеркало Яцерес грає важливу роль в розвитку сюжету роману «Гаррі Поттер і Філософський камінь», в інших романах серії зустрічаються тільки згадки про нього. Свою назву дзеркало отримало завдяки властивості показувати найпотаємніші бажання людини (якщо читати назву дзеркала задом наперед, то вийде слово «Серце»). В оригіналі назва дзеркала - The Mirror of Erised (англ. Desire - «бажання»). Напис на рамі дзеркала говорить - «Erised stra ehru oyt ube cafru oyt on wohsi» (в дзеркальному прочитанні: «I show not your face but your hearts desire» - «Я не обличчя тобі покажу, а бажання твого серця"

Erised.jpg

Особливості

Головна відмінність Дзеркала Яцерес від звичайних дзеркал полягає в тому, що показує воно не того, хто в нього дивиться, а його «найглибші і найвідчайдушніші бажання серця».

За словами Дамблдора, багато чарівники, спостерігаючи за своїм відображенням у дзеркалі Яцерес, втрачали зв'язок з реальним світом і забувалися в мріях.

Однак, якщо людина щаслива, то в дзеркалі він побачить тільки своє відображення, що пояснюється тим, що йому нема про що мріяти, у нього все є.

Дзеркало Яцерес і герої книг про Гаррі Поттера

У Дзеркалі Яцерес Гаррі бачить себе поруч з померлими (але в дзеркалі цілком живими) батьками і численної ріднею.

Рон, на відміну від свого друга, бачить себе одного (а не в тіні п'яти старших братів), та ще й старостою школи, капітаном команди з квідичу, і з Кубком переможців в руках.

Альбус Дамблдор же стверджував, що бачив себе в дзеркалі тримає пару подарованих шкарпеток. Але він сказав неправду. Згодом Гаррі Поттер розуміє, чому Дамблдор відчував таку ж чарівність, що і він, дивлячись в дзеркало. Найімовірніше, Дамблдор бачив себе поруч з живими батьками і сестрою, а брат Аберфорт з ним помирився.

Одній і тій же людині дзеркало може показувати різні речі в залежності від його конкретного бажання. Гаррі побачив в ньому в перший раз (три ночі поспіль) своїх батьків, а вдруге (в підземеллі) - Філософський камінь. Якби Гаррі подивився в це дзеркало в сьомій книзі, він побачив би в ньому, швидше за все, горокракси або ж смертельні реліквіїі, якби це було в той момент, коли він їх бажав більше.

Hgf.jpg

Роль дзеркала в книзі

Альбус Дамблдор, пояснивши Гаррі особливості дзеркала, сховав у нього Філософський камінь, після чого його доставили в кімнату «за сімома замками». Коли Квірінус Квірел з Волдемортом на потилиці проник в цю кімнату, він зрозумів, що Філософський камінь якимось чином пов'язаний з дзеркалом і посилено намагався розгадати цю загадку. Але коли до кімнати зайшов дістався за допомогою друзів Гаррі, Волдеморт нарешті зрозумів, що саме Гаррі Поттер і є головним ключем до отримання каменю.

І дійсно, камінь якимось чарівним чином опинився в кишені Гаррі, оскільки хлопчик хотів знайти камінь не для того, щоб використовувати собі на благо, а щоб сховати його від Темного Лорда.

Професор Квірел не зміг забрати Філософський камінь у Гаррі і загинув, намагаючись вбити хлопчика і забрати у нього камінь. Лорд Волдеморт, котрий використовував до цього тіло Квірела, був змушений знову ховатися в албанських лісах у вигляді безтілесного духу ще довгі два роки.

Інформація з Pottermore

Дзеркало Яцерес - дуже старовинний артефакт. Ніхто не знає, хто створив його і як воно потрапило в Гогвортс. Цілі династії викладачів поверталися зі своїх подорожей з колекціями цікавих артефактів, так що воно могло випадково потрапити в замок - або тому, що викладач знав, як воно працює і був заінтригований, або тому, що він не зрозумів його призначення і хотів дізнатися думку колег.

Дзеркало Яцерес - один з тих магічних артефактів, які здаються створеними в жарт (із добрими чи злими намірами - думки розходяться), адже не дивлячись на те, що воно показує набагато більше звичайного дзеркала, в ньому все ж більше інтересу, ніж користі.

Первое явление сыну.jpg

Думки Роулінґ

Слова Альбуса Дамблдора про цілі, які він сказав Гаррі під час обговорення дзеркала Яцерес, показують мої власні погляди. Порада «триматися за свою мрію» хороша і правильна, але настає момент, коли триматися за мрію стає марно і навіть нездорово. Дамблдор знає, що життя може пройти мимо, поки ви чіпляєтеся за мрії, які ніколи не можуть - або не повинні - виповнитися. Найсильніше бажання Гаррі нездійсненно: повернути батьків. Хоч і сильно засмучений тим, що він був позбавлений сім'ї, Дамблдор знає - споглядання картини того, чого він не може мати, тільки зашкодить Гаррі. Дзеркало дражнить і заворожує, але необов'язково дійсно приносить щастя.

Згадки

Гаррі Поттер і Філософський камінь (Перша поява)

Гаррі Поттер і Філософський камінь (фільм)

Гаррі Поттер і Філософський камінь (гра)

Гаррі Поттер і Орден Фенікса (Тільки згадка)

Гаррі Поттер і Орден Фенікса (фільм) (Тільки в спогадах)

Гаррі Поттер і напівкровний принц (Тільки згадка)

Гаррі Поттер і смертельні реліквії (Тільки згадка)

Гаррі Поттер і смертельні реліквії: Частина 2 (рама від дзеркала)

Гаррі Поттер і смертельні реліквії: Частина II (гра) (Тільки в спогадах)

LEGO Гаррі Поттер: Персонажі Чарівного Світу

Чарівні світи Гаррі Поттера (книга)

Гаррі Поттер. Герої. Маги і магли (Тільки згадка)

LEGO Гаррі Поттер: роки 1-4

Гаррі Поттер: Колекційна карткова гра

Pottermore

Випадкова вікі